proses bersalin 2

sambungan......

tepat jam 11pm,24 Ogos 2015, umi rasa contraction yang kuat dan kerap.. kuat2 pun masih mampu makan lagi.. itu nasihat kak cik dengan kak sidah.. kalau nak tenaga untuk push, kena makan.. masa sakit tu rasa nak membuang, pergilah toilet, kasi clear perot.. panggil nurse.. nurse datang cek BP ape semua.. nurse amik kerusi roda, nak tolak umi pergi dewan bersalin, nurse suruh call suami untuk datang temankan waktu bersalin..

"abang, saya nak bersalin, nurse dah tolak saya pergi dewan bersalin, abang datang ye, temankan saya, saya tunggu ye" nasib baik faiz stay umah akak ipar kat bangi.. tak jauh..

sampai je kat dewan terpikir bila tengok suasana dalam bilik tu.. ingat macam dalam drama ER.. tapi selesa sangat.. sejuk pulak tu.. Alhamdulillah.. cakap kat nurse, nurse saya nak kencing.. nurse kata boleh tapi bila dah naik katil tak boleh turun dah.. kencing ke berak ke atas katil je.. alaaaaaaaa.. ni yang tak syok, sebab memang terasa nak kencing je manjang.

pukul 11.45pm, doktor masuk untuk pecahkan ketuban,cek laluan,cek bp,cek CTG.. contraction ada, BP normal,laluan masih sama 4cm, ketuban dah pecah.. doktor dan nurse pesan, bila ketuban dah pecah, contraction akan makin kerap, makin sakit.. 

selesai, faiz baru dibenarkan masuk, faiz bagi minum air Yassin, pasang ayat quran dari hp.. satu bilik dengar.. bagi kata2 semangat.. contraction makin kerap.. dari 10min sekali, jadi 5min sekali.. pegang kuat tangan suami,rasa nak tercabut perot, anak bersilat kat dalam.. nurse ada masuk, die kata nak bagi bius, jadi tak sakit sangat masa contraction, boleh tido.. yeay..

pukul 5am, 25 Ogos 2015, umi tersedar.. contraction semakin kerap, faiz tak ada. bunyik alunan ayat quran memenuhi bilik.. call faiz, tanya kat mana.. sempat lagi.. hehehe.. 

faiz masuk, meleleh dah air mata, sampai hati tinggalkan aku sorang masa aku tido.. mintak panggilkan nurse sebab rasa nak terberak.. nurse dengan doktor cek laluan masih 4cm lagi.. waaaaaaaaaaaaa... sakit, masa nilah teringat arwah mak.. nurse cakap dia akan bagi second induce melalui air.. 10min lepas tu.. phew, rasa di hambat perot,tulang belakang.. sakitnya.. mulut memang tak terlepas zikir.. mintak ampun banyak2 kat faiz.. "abang, saya mintak ampun salah silap saya, kalau pape jadi, ampun kan saya"

sakitnya contraction ni, Allah je tau.. mulut berzikir, dalam masa yang sama cakap kat faiz, sakitnye bang..sakit.. gas etonox sedut banyak2 mamai sekejap.. badan lembik.. faiz ingat pengsan..

pukul 7am, perot dah tak mampu lagi menahan, tekan emergency button, nurse datang, bagitahu nurse..tak tahan sangat, saya rasa nak teran je ni.. nurse suruh cuba teran.. tetiba nurse kata kejap.. terus panggil doktor buat preparation delivery.. 


nurse suruh teran, bila teran baby tak boleh kuar, 1st cut, nurse suruh teran lagi.. nurse dah marah doktor sebab gunting pertama kali macam tu baby tak boleh kuar.. 2nd cut tempat yang sama, nurse suruh teran lagi.. ok bagus awak pandai teran, pastu kepala baby kuar, nurse suruh stop teran, faiz kata uri terbelit, hati makin risau, tak putus doa moga baby selamat.. nurse panggil MO.. MO potong uri, pastu suruh teran lagi.. eh, tetiba lega pulak, MO cakap, amboi besaq nye baby.. ni bukan 3.8kgs ni..

nurse letak baby atas badan, automatic mulut sebut "anak mama" nurse amik baby bersihkan untuk di azan kan.. masa ni azab seterusnya.. jahitan.. 


bersambung...

No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana berkata-kata

© Kupu - Kupu Beterbangan, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena